Friday, September 25, 2009

BILA SERAI BERBUNGA PT 1

Assalamualaikum wrbt, pernah tengok bunga serai? Ida ingin kongsikan beberapa keping
gambar bunga serai yang di tanam oleh ayah Ida di tepi rumah di Johor Bahru. Gembira dapat berkongsi gambar ini dengan anda semua. Apakah anda tahu di sebalik rumpun serai yang berbunga ini? Ada yang kata di bawah rumpun serai itu ada harta karun atau ada batu-batu permata... Ntah lah Wallahualam... tetapi rumpun serai berbunga ini bukan kali pertama yang di tanam oleh keluarga Ida... sebelum ini rumpun serai Allahyarham Opah Ida juga pernah berbunga semasa keluarga Ida menetap di Mentakab Pahang. Dan tanpa di sangka rumpun serai yang ditanam oleh ayah Ida juga berbunga.... Ada dua rumpun serai ayah yang berbunga. Satu sudah menampakkan bunganya dan satu lagi sedang naik (mahu menjulang dan berbunga)

Semasa di Mentakab, kami pernah mencabut salah satu rumpun serai tersebut kerana dikatakan mempunyai harta karun di bawahnya tetapi kami tidak menjumpai apa-apa. Ada yang menyatakan bahawa kami kena memanggil bomoh untuk menarik harta karun tersebut. Tapi kami tak buat pun.

Sebenarnya kami (ayah Ida) percaya bahawa ada rahmatnya kenapa Allah mengurniakan bunga serai tersebut kepada kami...rezeki ayah sentiasa melimpah ruah... syukur kehadrat Ilahi.
catatan - ida syuhada


Bunga Serai naik menjulang


Ini dia bunga serai yang batangnya naik
menjulang di tengah-tengah rumpun.



Jika dilihat macam bunga padi



Satu lagi rumpun serai yang nak mengeluarkan
bunga... nampak salah satu batangnya sedang
naik menjulang.

No comments:

Post a Comment